Elke dag staan we weer op en gaan we aan de slag in huis of op het werk, zonder na te denken over alles wat mogelijk mis zou kunnen gaan. Dat is alleen maar fijn, want als je jezelf elke dag zorgen maakt hierover, dan is het lastig om goed te blijven functioneren. Toch is het wel verstandig om minimaal één keer per jaar eens stil te staan bij de calamiteiten die voor kunnen komen op een dag.
Wat kan er nou gebeuren?
Maak je niet zo druk, ik ga gewoon naar mijn werk zoals ik dat elke dag doe. Er is nog nooit iets gebeurd, waarom zou dat nu wel zo zijn? De oorzaak van een calamiteit kan heel divers zijn. De calamiteit op zichzelf kan overigens ook heel divers zijn. Elke situatie vraagt weer om een eigen aanpak. Vaak kom je al heel ver als het je lukt om rustig te blijven en logisch na te blijven denken. Toch is het in sommige gevallen beter om voorbereid te zijn. Zo is het bijvoorbeeld van levensbelang dat je bij het uitbreken van een brand al precies weet waar de brandblusapparatuur en de nooduitgangen zijn. Ben je hiervan op de hoogte voordat de brand begint, dan kan dit in sommige gevallen letterlijk je leven redden.
Aan welke crisissituaties kun je denken?
We hebben waarschijnlijk allemaal al weleens nagedacht wat we zullen doen als er ergens brand uitbreekt. Dat kan zijn op je werk, waar je zelfs een ontruimoefening hebt moeten doen, maar dit kan ook in de thuissituatie. Wat is de snelste manier naar buiten als je op zolder staat?
Naast brand zijn er nog meer crisissituaties te bedenken die een reële kans hebben om daadwerkelijk voor te komen. Denk maar eens aan uitval van de nutsvoorzieningen. Wat als je plotseling geen gas, water of elektriciteit meer tot je beschikking hebt? Bedenk je eens wat er dan ineens niet meer mogelijk is. Dat je geen televisie meer kunt kijken is jammer, maar lange tijd geen drinkwater meer ter beschikking hebben is een groter probleem.
En hoe zou jij reageren als je oog in oog komt te staan met een verward persoon? Iemand kan verward zijn omdat hij of zij de weg kwijt is, maar de situatie kan ook ernstiger zijn. Wellicht wordt er gedreigd om iemand te verwonden of roept deze persoon dat er ergens een bom verstopt ligt. Daar wil je waarschijnlijk niet aan denken, maar het is goed om te weten dat dit altijd en overal ineens de situatie kan zijn.
Bereid jezelf voor met crisismanagement
Het klinkt misschien suf en stoffig, maar een goede crisismanagement bereid je voor op diverse calamiteiten en crisissituaties die zich voor kunnen doen. Laat je, privé of op het werk, informeren door een professional die altijd op de hoogte is van de laatste nieuwe ontwikkelingen en regelgeving. Zij nemen je stap voor stap mee in het proces om ervoor te zorgen dat iedereen goed voorbereid is in het geval van een noodsituatie.
De belangrijke eerste stap is bijvoorbeeld bewustwording. Wees jezelf bewust van je omgeving, zodat het je ook opvalt wanneer er iets ineens anders is dan je gewend bent. Je vangt noodsignalen sneller op en kunt hierdoor ook sneller en efficiënter reageren.
Vervolgens bedenk je de verschillende mogelijkheden die er zijn om de situatie op te lossen. Hierbij houdt je rekening met alle risico’s die zich in deze bedachte situatie bevinden. Je komt dus vaak tot meerdere mogelijke oplossingen en scenario’s om de crisissituatie op te lossen, zodat iedereen weer veilig is.
Meer dan alleen theorie
Goed crisismanagement is meer dan alleen een theoretische casus op papier zetten en opbergen in een map. Een nog belangrijker onderdeel is namelijk noodsituaties oefenen. Zo neem je daadwerkelijk de tijd om in alle rust een crisissituatie te benaderen en diverse opties uit te proberen. Een luxe die je in een echte noodsituatie niet gegeven is. Door regelmatig diverse scenario’s te oefenen raak je getraind en zul je in een echte crisissituatie minder snel overvallen worden door angst, stress en onwetendheid.
Noodzaak wordt ook gezien door keurmerken
Wil jouw bedrijf een bepaald keurmerk aanvragen dan zul je met regelmaat tegenkomen dat je ook moet voldoen aan bepaalde regels rondom crisismanagement. Om goedgekeurd te worden zul je moeten aantonen dat je de noodsituaties hebt uitgewerkt op papier, dat al je medewerkers weten waar dit te vinden is, dat er een duidelijke taakverdeling in deze situaties is én dat dit jaarlijks geoefend wordt.