Categorieën
Bouw Werkveld

Meten is weten met deze meest nauwkeurige meetinstrumenten

Als je werkt in de industrie, zorg, bouw of een andere tak waar je veel moet meten, zul je hier absoluut mee instemmen: nauwkeurig meten is ontzettend belangrijk. Meet je niet nauwkeurig, dan kan je resultaat compleet mislukken of je onderzoek in duigen vallen. Daarom is het erg belangrijk dat je in deze werkvelden goed op de hoogte bent van welke meetinstrumenten er zoal te krijgen zijn. We bespreken daarom drie extreem nauwkeurige meetinstrumenten.

Bouwlaser om te meten in de bouw

meten met een bouwlaser in de bouw en industrie

Een meting met een bouwlaser is super efficiënt en nauwkeurig. Dit apparaat maakt meten in de bouw of industrie precies. Ze zijn verkrijgbaar in diverse soorten, groottes en merken. Onder andere LTC, Bosch, Leica Nedo en Spectra verkopen bouwlasers. Wil je een bouwlaser kopen, dan hangt de keuze af van factoren zoals:

  • de werkafstand of het bereik van de laser 
  • de nauwkeurigheid van het apparaat
  • wil je een oplaadbare laser of op batterij/accu
  • is de laser beschermd tegen vocht/kan de laser veilig buiten staan zonder afdekking?

Elektrische schuifmaat

Een handmatige schuifmaat is een prima meetmiddel, maar wanneer het echt over millimeters of zelfs micrometers gaat, is een elektrische schuifmaat een uitkomst. De maat van het gemeten object wordt weergeven op de display van de elektronische schuifmaat. Eigenlijk een meetapparaat wat elke klusser wel in zijn gereedschapskoffer mag hebben. Het meet gewoon net iets preciezer. Het gaat dan wel om kleine afstanden. Voor grotere afstanden adviseer ik andere apparatuur. 

Thermische camera voor lichaamstemperatuur

een warmte meter of koortsmeter

Tijdens de corona crisis zijn er andere vormen van meten ineens booming geworden. Al vrij snel ontstonden er winkels en cafés die deze meetvorm installeerden. Met een thermische camera om de lichaamstemperatuur van een bezoeker te bepalen, kan er worden gekeken of de bezoeker koorts heeft. De apparaten zijn best prijzig. Het is een bijzonder snelle koorts detectie, maar het roept ook vragen op in het kader van privé gegevens: mag een dergelijk café of winkel zomaar je temperatuur op camera vastleggen? Een thermische camera heeft vaak ook een geheugenkaart. Mag er op deze manier gemeten worden? Wat vind jij? 

Categorieën
Wonen en huizen

Verhuizen gaat makkelijker met deze tips

Het gaat eindelijk echt gebeuren, je gaat verhuizen. Uiteraard is dit een zeer spannende periode voor je en door alles wat je allemaal moet regelen kan het zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom zijn er 17 verhuistips voor je uitgezet. Neem ze door, en het verhuis proces zal dan toch net even iets makkelijker gaan. Misschien is dat zelfs al een eerste tip op zich.

Pak pen en papier

De verhuistips zijn voor jou uiteen gezet en drie filmpjes. Wanneer je de filmpjes bekijkt zul je punten tegen komen waar je misschien zelf al aan gedacht hebt. Maar ook zullen er dingen tussen zitten die je misschien nog moet regelen. Pak pen en papier en schrijf voor jezelf uit wat je nog moet doen, moet aanschaffen, wie je nog moet bellen, et cetera. Op deze manier wordt het voor jou op persoonlijke basis overzichtelijk wat er nog gedaan moet worden.

verhuistips voor mensen die verhuizen

Houd een agenda bij

Wanneer je voor jezelf alle punten hebt genoteerd waar je nog aan moet denken, is het handig om daar datums aan t koppelen. Stel, je bent van plan om al je spullen door te lopen en na te gaan wat je wilt bewaren en wat niet. Er zullen dan spullen tussen zitten dat direct naar de kringloop kan. Ook zullen er spullen tussen zitten die goed zijn voor het vuilnis. Alleen wil je wel dat die spullen dan zo snel mogelijk opgehaald worden. Kijk van tevoren wanneer de vuilnisman langs komt en plan het efficiënt in zodat je niet dagen lang met volle vuilniszakken in je schuur of je berging zit.

Uiteraard is dit een klein onderdeel. Plan per punt dat nog aangepakt dient te worden een dag in. Zodat je overzichtelijk hebt dat alles gedaan wordt en op tijd. En dat je niet op het laatste moment er achter komt dat nog van alles geregeld moet worden en je in tijdnood komt te zitten. Stel jezelf dus wel vooral verantwoordelijk op tijdens het proces door zo nu en dan door te nemen of de verhuizing zo verloopt als gepland.

Verhuizen doe je niet alleen

Naast het inschakelen van een erkend verhuisbedrijf is het aan te raden om ook andere mensen in te schakelen. Woon je samen met een gezin, geef een ieder dan een taak. Noteer dit desnoods en schrijf tevens op per wanneer wat gedaan moet zijn. Zo behoud je het overzicht en raakt iedereen betrokken. Vraag daarnaast of vrienden en/of familie je willen helpen. Denk hierbij aan het schoonmaken van je nieuwe huis, verhuisdozen in de juiste kamers zetten, koffie inschenken voor de verhuizers die je hebt ingehuurd of de boterhammen smeren. Er komt veel kijken bij verhuizen. Maar meerdere handen maken licht werk. Probeer zelf ten alle tijden het overzicht te houden door af en toe te vragen hoe het gaat bij iedereen. Zo zul jij kunnen inschatten wat er nog gedaan moet worden.

Categorieën
Werkveld

DPD Consultancy, hoe gaat de bedrijfsrecherche te werk

Recherchebureaus worden ingezet op het moment dat je als individu iets niet vertrouwt. Rechercheurs gaan vervolgens aan de slag met de door jou opgenoemde gegevens en hetgeen waarvan jij iemand verdenkt. Bedrijfsrecherches richten zich specifiek op alle verdenkingen en onbetrouwbaarheden binnen bedrijven.

Hoe werkt het

DPD Consultancy is een bedrijfsrecherche dat door bedrijven ingezet kan worden op het moment dat het bedrijf bepaalde protocollen of zelfs werknemers niet vertrouwt. Op zo een moment schakel je als bedrijf DPD Consultancy in. Je gaat in gesprek met een van de rechercheurs over het probleem waarvan jij denkt dat het er is. Op basis van het probleem zelf wordt vervolgens een plan gemaakt. Het is namelijk niet zo dat wanneer je een personeelslid niet vertrouwt, het recherchebureau de hele dag als een spion achter deze persoon aanloopt.

Er wordt onder andere gewerkt met camera bewaking. Uiteraard gaat het plaatsen van het camerasysteem in het geheim en zal bekeken worden door een van de rechercheurs. Gegevens van deze persoon zullen nagetrokken worden, want het bedrijf heeft toegang tot veel informatie van verschillende bronnen over de desbetreffende persoon. Op basis van de camerabeelden en gegevens kan later eventueel de politie ingeschakeld worden, mits dit noodzakelijk blijkt te zijn. Maar dit is een geval van verdenking van fraude.

Er zijn namelijk ook situaties denkbaar waar je als bedrijf twijfelt over of protocollen wel waterdicht zijn. Zolang jij alle informatie die je hebt over het probleem overdraagt aan het recherche bureau, zal de rechercheur dit onder handen nemen en tot op de bodem uitzoeken.

bedrijfsrecherche tegen fraudeurs

Preventief te werk gaan

Voordat zich eventueel problemen voordoen, is het slim om van te voren in te schatten waar jouw bedrijf zich nog op richten om zo alle eventuele fraude tegen te kunnen gaan. Ook hiervoor kun je een bedrijfsrecherche inhuren. Zij kennen namelijk alle risico’s en zullen jou er dan op richten om dit aan te pakken. Dit doe je uiteraard samen en zo stel je gezamenlijk een plan op. Ook wanneer je nieuw personeel wilt aannemen. Hier zal het recherchebureau zich inzetten door informatie uit verschillende bronnen in te winnen over deze persoon en er zo achter te komen of de persoon in kwestie wel te vertrouwen is.

Interviews

Naast personen die niet te vertrouwen zijn, zijn er ook altijd mensen die wel te vertrouwen zijn. Het team van het recherchebureau zal wanneer er verdenking is van fraude interviews afnemen bij het personeel. Vragen worden opgesteld om zo te kunnen inschatten wat er wanneer gebeurd is en wie een afwijkend verhaal van de rest zal hebben. Wanneer interviews afgenomen worden bij de mensen, ontstaat er altijd een soort druk. Dit is een gezonde druk, aangezien het interview zelf de ruimte laat jezelf te zijn. Maar fraudeurs zullen op dit moment zich in de gaten gehouden voelen. En op die manier is, naast de gegeven antwoorden, op basis van houding en gedrag in te schatten zijn wie zich verdacht gedraagt en wie de waarheid spreekt. Wanneer de interviews zijn afgenomen en opgenomen, zal het een rapportage van gemaakt worden en de gegevens hiervan onderzocht.

Het resultaat

Het recherchebureau zet zich dus in om aan de hand van jou probleem te achterhalen of de situatie inderdaad niet te vertrouwen is. De werkwijze zal met jou doorgenomen worden en zal ten alle tijden discreet verlopen. Wanneer informatie is ingezameld is het tijd om naar de resultaten te kijken. Op basis van de uitkomsten wordt een conclusie getrokken zodat jij als bedrijf kunt besluiten dan wel of niet de politie in te schakelen. Dit is het enige dat jij zelf nog dient te doen.

Waarom zet je een bedrijfsrecherche in

Het gebeurt helaas nou eenmaal te vaak, dat een persoon fraudeert of dat een werkwijze fraude gevoelig is. Je kunt er op dat moment voor kiezen om dit probleem zelf aan te pakken. Echter is dit niet altijd aan te raden. Het is namelijk zo dat fraude constateren enorm veel tijd en energie kost. Waardoor je zelf niet aan je eigen werkzaamheden toe komt. Een andere partij inschakelen, zoals dus een bedrijfsrecherche, is wel aan te raden. Zij zijn er in gespecialiseerd weten welke tactieken de meeste resultaten zullen opnemen. Tevens heeft zo een recherche bureau toegang tot verschillende bronnen van informatie. Op basis van vermoedens naar de politie gaan is een onbegonnen zaak. Met dezelfde vermoedens naar een bedrijfsrecherche, wel.