Categorieën
Wonen en huizen

Een huis kopen doe je met een aankoopmakelaar

Als jij een huis gaat kopen is het verstandig om een aankoopmakelaar in te schakelen in de regio waar jij een huis gaat kopen. Als je bijvoorbeeld gaat verhuizen naar Eindhoven, schakel je een aankoopmakelaar in Eindhoven in. Deze persoon weet precies wat normale huisprijzen zijn daar in de buurt. Wat bijvoorbeeld voor huizen in Amsterdam normale huisprijzen zijn, is voor een huis in Eindhoven veel te veel.

De gang van zaken

Als je inderdaad bijvoorbeeld in Eindhoven gaat wonen en besluit je een aankoopmakelaar Eindhoven in, dan ga je eerst met deze persoon in gesprek. Je spreekt hierin je wensen en je budget uit. Op basis van deze gegevens houdt de aankoopmakelaar Eindhoven in de gaten of de huizen die voor jou in de smaak vallen ook daadwerkelijk aan jouw eisen voldoen of dat er wellicht addertjes onder het gras zitten. Zoals bijvoorbeeld dat een huis aan flink wat renovatie toe is wat je op het eerste gezicht niet zou zeggen, en je dus vervolgens onverwacht ernstig boven je budget en zal komen.

Heb je een huis gevonden dat in de smaak valt, dan zorgt de aankoopmakelaar ervoor dat er een bezichtiging geregeld wordt. De aankoopmakelaar zal hier dan verslag van leggen zodat precies zwart op wit staat wat er geconstateerd is zodat je gedurende het traject niet eventueel informatie over een huis vergeet in de loop der tijd. En je na al je bezichtigingen alle verslagen naast elkaar kunt leggen en de beste optie voor jou er uit kunt kiezen.

Heb je een keuze gemaakt, dan helpt de aankoopmakelaar jou met bieden. De aankoopmakelaar weet precies hoe je juist onderhandelt zodat je precies datgene betaald wat het huis waard is. Tot slot maken jullie samen de koopacte op en doen jullie samen nog een eindinspectie. Is dit gedaan en alles is goedgekeurd, dan is voor jou het traject voorbij en kun je genieten van je eigen huis.

De voordelen van een aankoopmakelaar

Er zitten enorm veel voordelen aan het inschakelen van een aankoopmakelaar. Het is namelijk zo dat het aankoop traject zeer soepel zal verlopen met behulp van een aankoopmakelaar. Zij zijn gespecialiseerd om zo efficiënt mogelijk de zaken te regelen. Je zal ook niet het risico lopen belangrijke zaken te vergeten of over het hoofd te zien. Want de makelaar houdt alles in de gaten. Ook wil je niet dat je onnodig teveel geld uitgeeft aan je huis. De aankoopmakelaar zorgt ervoor dat jij de juiste prijs betaalt voor het huis naar keuze. Ook wordt met een kritisch oog naar de staat van het huis gekeken zodat je niet later de klap krijgt dat er onverwacht nog een hele hoop aan het huis moet gebeuren.

een bezichtiging met een aankoopmakelaar

Ook verdien je het geld dat je hebt besteed aan de makelaar gemakkelijk terug. Door geen onverwachte kosten op te lopen en doordat de makelaar een ervaren onderhandelaar is, zul je minder geld hoeven te besteden aan het huis zelf of aan bouwprojecten.
Dan is het ook nog zo dat een aankoopmakelaar vaak sneller is in het vinden van een geschikte woning dan jij zelf. Soms als een huis net te koop staat, is het nog niet zichtbaar op bijvoorbeeld Funda. De aankoopmakelaar heeft altijd zicht op de meest up to date aanbod van huizen en kan vaak eerder beginnen met zoeken aan de hand van jouw eisen.

Waar moet je rekening mee houden

Houd er bij het te hebben bezichtigd van een huis er rekening mee met dat de aankoopmakelaar geen bouwdeskundige is. De aankoopmakelaar zal ten alle tijden in de gaten houden of het aan te raden is een bouwdeskundige in te schakelen of niet. Wel kun je er op vertrouwen dat wanneer de aankoopmakelaar zegt dat het huis prima in orde is, dat ook daadwerkelijk zo is. Daarnaast, bespreek met de aankoopmakelaar goed waar hij of zij je bij helpt en tot wanneer de aankoopmakelaar je helpt. Zet dit zwart op wit met elkaar zodat jullie een duidelijke samenwerking aan kunnen gaan.

Categorieën
Bouw Duurzaamheid Wonen en huizen

Verhoog de waarde van je huis met isolatiefolie

Vaak zijn mensen op zoek naar goed isolatiemateriaal, omdat ze minder geld willen uitgeven aan hun energierekening. Maar met het aanbrengen van isolatiemateriaal, zoals isolatiefolie, stijgt ook de waarde van de woning. 

De waarde van je huis

Veel verschillende factoren hebben invloed om de waarde van je huis. Factoren die invloed uitoefenen op de waarde van het huis zijn de locatie, de grootte, de onderhoudsstaat en de referentiepanden. Bovendien speelt het energielabel ook een belangrijke rol bij het bepalen van de waarde van het huis. Een woning die weinig energie verbruikt is aantrekkelijker, omdat de energierekening lager uitvalt. Tegenwoordig beschikken de meeste nieuwbouwhuizen over energielabel A, maar oudere huizen zijn uitgerust met energielabel F. 

Pas isolatiefolie toe om de waarde van het huis te verhogen 

Het aanbrengen van isolatiefolie zorgt ervoor dat de maandelijkse lasten dalen. In een goed geïsoleerd huis hoef je minder vaak de verwarming aan te zetten in de winter. Dit komt omdat de woning sneller opwarmt, waardoor je de verwarming minder lang hoeft in te schakelen. Daarnaast blijft de warme langer hangen, waardoor de temperatuur in huis aangenamer is. Met dit in het achterhoofd is het logisch dat een goed geïsoleerde woning eerder verkoopt dan een slecht geïsoleerde woning. 

Hoe groot is de waardeverhoging? 

Het is lastig om te vertellen hoe groot de waardestijging van het huis precies is zodra je isolatiemateriaal aanbrengt. Natuurlijk is de waardestijging afhankelijk van de hoeveelheid isolatiemateriaal die je aanbrengt en de soort isolatiemateriaal. Over het algemeen kiezen veel mensen voor het toepassen van isolatiefolie, omdat dit eenvoudig aan te brengen is en zeer ruimtebesparend is. Bij isolatiefolie geldt over het algemeen de richtlijn dat je uit kan van een waardeverhoging van 75% op de geïnvesteerde kosten. 

isolatiefolie monteren aan het dak van je huis

Verschillende soorten isolatiefolies 

Zelfs als je erover uit bent dat je isolatiefolie wilt aanbrengen heb je nog keuze uit verschillende soorten folies, de meeste voorkomende folies zijn: 

Alle isolatiefolies hebben een superieure werking, omdat ze zowel in de winter als in de zomer werkt. Zoals gezegd houdt de isolatiefolie in de winter de warmte in huis en in de zomer reflecteert de isolatiefolie de hitte naar buiten. 

Categorieën
Bouw Natuur Wonen en huizen

Vier voorbeelden van circulaire gebouwen in Nederland

Circulair bouwen is de nieuwe trend binnen de bouwsector. Circulair bouwen wordt vaak vergelijken met duurzaam bouwen genoemd, omdat er slim gebruik gemaakt wordt van grondstoffen en producten. Eigenlijk betekent circulair bouwen niet meer dan een gesloten kringloop, waarbij alle producten, materialen en grondstoffen oneindig kunnen worden hergebruikt. In Nederland zijn er al meerdere projecten afgerond volgens deze bouwmethode. Het gaat om uiteenlopende projecten, lees hieronder snel verder!   

Woonwijk in Amsterdam 

Een goed voorbeeld van een circulaire woonwijk is Buiksloterham in Amsterdam, de nieuwste woonwijk. De bewoners in deze wijk proberen samen te werken aan duurzame manieren van leven, wonen en werken. Een aantal voorbeelden zijn: geen gebruik van aardgas, hergebruik van water voor toiletten en tuinen en zelf duurzame energie opwekken. Daarnaast is de nieuwbouwwijk zo opgebouwd dat deze gemakkelijk aan te passen en uit elkaar te halen is. 

Bedrijventerrein Deventer

Naast woonwijken zijn ook bedrijvenparken geschikt om gebouwd te worden volgens de circulaire bouwmethode. Zo is de bouw van een circulair bedrijfsgebouw in Deventer officieel gestart deze zomer. Dit nieuwe bedrijfsgebouw krijgt een circulaire staalconstructie die eenvoudig te demonteren is. Daarnaast wordt ook de dakbedekking met deze nieuwe bouwmethode gebouwd. 

een circulair bouwen gebouw in amsterdam

Horecapaviljoen Utrecht 

In Utrecht staat een circulaire horecapaviljoen, dit gebouw is beter bekend onder de naam The Green House. Dit gebouw is volledig demontabel en alle materialen zijn herbruikbaar. Het gebied waar het restaurant staat wordt over 15 jaar opnieuw ingericht. Het horecapaviljoen is dus een tijdelijk gebouw en kan volledig worden verwijderd zonder dat er iets achterblijft op of in de grond. 

Stadskantoor Venlo 

Ook werken en vergaderen kan prima in een circulair gebouw. Het stadskantoor in Venlo is hier een goed voorbeeld van. Alle grondstoffen die zijn gebruikt om dit kantoor te bouwen zijn volledig hergebruikt worden zonder dat ze hun waarde verliezen. Daarnaast is het gebouw uitgerust met zonnepanelen, wat bijdraagt aan het energieneutrale karakter.  

Rijksoverheid werkt mee aan circulaire gebouwen

De afgelopen jaren heeft de Rijksoverheid flink ingezet om het thema circulair bouwen en de circulaire economie, door onder andere het uitgeven van subsidies. Het kabinet wil in 2020 eenmalig €80 miljoen vrijmaken, om dit soort projecten te stimuleren. Tenslotte worden wetten en regels aangepast om circulair bouwen te stimuleren. Deze motivaties lijken zijn vruchten af te werpen, want er komen steeds meer circulaire gebouwen in Nederland. 

Categorieën
Communicatie Communicatie vaardigheden Cursussen en trainingen

Ontwikkeling van je talenkennis op zakelijk niveau

Het ontwikkelen van talenkennis wordt tegenwoordig erg onderschat in het bedrijfsleven. Vaak wordt er gemikt op praktische skills binnen het vakgebied, teamwork en ook communicatieve skills. Maar kennis van diverse talen loopt hopeloos achter. Men denkt dat Google Translate de brug slaat tussen anderstaligen, maar op zakelijk gebied is ècht contact maken toch een belangrijke voorwaarde voor een goede zakenrelatie. We bespreken daarom het belang van zakelijk taalniveau.

leer de belangrijkste talen om in contact te blijven met de hele wereld

Het mislopen van zakelijke kansen vanwege taalbarrières

Niet uit de voeten kunnen met een taal zorgt niet alleen voor miscommunicaties, het zorgt ook voor interculturele problemen. Wanneer een zakenrelatie bemerkt dat er over en weer elkaar niet goed begrepen wordt, is de keus voor een andere zakenpartner snel gemaakt. Het beheersen van een andere taal op zakelijk niveau is dus van groot belang voor zakelijke kansen.

In de praktijk zien we dat bedrijven winstgevender zijn als de werknemers meer dan één taal spreken. Hoe meer talen er in het bedrijf gesproken worden, hoe winstgevender het bedrijf. Bedrijven doen dan ook steeds vaker incompany taaltrainingen en nemen steeds vaker anderstaligen aan. 

Talenkennis op je CV vermelden

Het vermelden van taalvaardigheid op je CV lijkt onbelangrijk, maar werkgevers van middelgrote en grote bedrijven kijken hier wel degelijk naar. Management zoekt verscheidenheid aan taalvaardigheid in een team. Zorg er dus voor dat jouw CV up-to-date informatie bevat over jouw taalvaardigheid. Beheers je een vreemde taal? Vermeld dit dat absoluut op je CV. Ook wanneer het bijvoorbeeld gaat om alleen schriftelijke skills. 

talenkennis belangrijker voor je kansen op de arbeidsmarkt

Meer kansen op de exportmarkt dankzij meertaligheid binnen een bedrijf

Internationale klanten of partners bij jouw werkgever? Dan loont het extra om een vreemde taal te beheersen. Contact maken met een klant gaat soepeler en een werkgever zal meer waarde in je zien wanneer je een bijzondere taal spreekt of schriftelijk vaardig bent op zakelijk niveau. Maar ook professioneel Engels is een groot voordeel. Hoewel Nederlanders relatief hoog scoren, beheerst lang niet iedereen het B1 niveau Engels. Zeker niet wanneer het om professioneel Engels gaat. 

Zakelijke talenkennis verbeteren

Wanneer je professioneler en gemakkelijker Engels wilt leren spreken en schrijven in een zakelijke omgeving, is het wijsheid een cursus zakelijk Engels te volgen. Hiermee verbeter je de taalvaardigheid op zakelijk niveau aanzienlijk en zul je ook zelfverzekerder met de partners kunnen communiceren. Zo’n training kan individueel, online of incompany. Ook kan de training op een vakgebied en vakjargon worden aangepast waardoor de training waardevoller wordt voor de deelnemers. Een dergelijke training wordt altijd gegeven door een native speaker die meerdere jaren ervaring heeft in een land waar de taal gesproken wordt.

Categorieën
Bouw Werkveld

Meten is weten met deze meest nauwkeurige meetinstrumenten

Als je werkt in de industrie, zorg, bouw of een andere tak waar je veel moet meten, zul je hier absoluut mee instemmen: nauwkeurig meten is ontzettend belangrijk. Meet je niet nauwkeurig, dan kan je resultaat compleet mislukken of je onderzoek in duigen vallen. Daarom is het erg belangrijk dat je in deze werkvelden goed op de hoogte bent van welke meetinstrumenten er zoal te krijgen zijn. We bespreken daarom drie extreem nauwkeurige meetinstrumenten.

Bouwlaser om te meten in de bouw

meten met een bouwlaser in de bouw en industrie

Een meting met een bouwlaser is super efficiënt en nauwkeurig. Dit apparaat maakt meten in de bouw of industrie precies. Ze zijn verkrijgbaar in diverse soorten, groottes en merken. Onder andere LTC, Bosch, Leica Nedo en Spectra verkopen bouwlasers. Wil je een bouwlaser kopen, dan hangt de keuze af van factoren zoals:

  • de werkafstand of het bereik van de laser 
  • de nauwkeurigheid van het apparaat
  • wil je een oplaadbare laser of op batterij/accu
  • is de laser beschermd tegen vocht/kan de laser veilig buiten staan zonder afdekking?

Elektrische schuifmaat

Een handmatige schuifmaat is een prima meetmiddel, maar wanneer het echt over millimeters of zelfs micrometers gaat, is een elektrische schuifmaat een uitkomst. De maat van het gemeten object wordt weergeven op de display van de elektronische schuifmaat. Eigenlijk een meetapparaat wat elke klusser wel in zijn gereedschapskoffer mag hebben. Het meet gewoon net iets preciezer. Het gaat dan wel om kleine afstanden. Voor grotere afstanden adviseer ik andere apparatuur. 

Thermische camera voor lichaamstemperatuur

een warmte meter of koortsmeter

Tijdens de corona crisis zijn er andere vormen van meten ineens booming geworden. Al vrij snel ontstonden er winkels en cafés die deze meetvorm installeerden. Met een thermische camera om de lichaamstemperatuur van een bezoeker te bepalen, kan er worden gekeken of de bezoeker koorts heeft. De apparaten zijn best prijzig. Het is een bijzonder snelle koorts detectie, maar het roept ook vragen op in het kader van privé gegevens: mag een dergelijk café of winkel zomaar je temperatuur op camera vastleggen? Een thermische camera heeft vaak ook een geheugenkaart. Mag er op deze manier gemeten worden? Wat vind jij? 

Categorieën
Wonen en huizen

Verhuizen gaat makkelijker met deze tips

Het gaat eindelijk echt gebeuren, je gaat verhuizen. Uiteraard is dit een zeer spannende periode voor je en door alles wat je allemaal moet regelen kan het zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom zijn er 17 verhuistips voor je uitgezet. Neem ze door, en het verhuis proces zal dan toch net even iets makkelijker gaan. Misschien is dat zelfs al een eerste tip op zich.

Pak pen en papier

De verhuistips zijn voor jou uiteen gezet en drie filmpjes. Wanneer je de filmpjes bekijkt zul je punten tegen komen waar je misschien zelf al aan gedacht hebt. Maar ook zullen er dingen tussen zitten die je misschien nog moet regelen. Pak pen en papier en schrijf voor jezelf uit wat je nog moet doen, moet aanschaffen, wie je nog moet bellen, et cetera. Op deze manier wordt het voor jou op persoonlijke basis overzichtelijk wat er nog gedaan moet worden.

verhuistips voor mensen die verhuizen

Houd een agenda bij

Wanneer je voor jezelf alle punten hebt genoteerd waar je nog aan moet denken, is het handig om daar datums aan t koppelen. Stel, je bent van plan om al je spullen door te lopen en na te gaan wat je wilt bewaren en wat niet. Er zullen dan spullen tussen zitten dat direct naar de kringloop kan. Ook zullen er spullen tussen zitten die goed zijn voor het vuilnis. Alleen wil je wel dat die spullen dan zo snel mogelijk opgehaald worden. Kijk van tevoren wanneer de vuilnisman langs komt en plan het efficiënt in zodat je niet dagen lang met volle vuilniszakken in je schuur of je berging zit.

Uiteraard is dit een klein onderdeel. Plan per punt dat nog aangepakt dient te worden een dag in. Zodat je overzichtelijk hebt dat alles gedaan wordt en op tijd. En dat je niet op het laatste moment er achter komt dat nog van alles geregeld moet worden en je in tijdnood komt te zitten. Stel jezelf dus wel vooral verantwoordelijk op tijdens het proces door zo nu en dan door te nemen of de verhuizing zo verloopt als gepland.

Verhuizen doe je niet alleen

Naast het inschakelen van een erkend verhuisbedrijf is het aan te raden om ook andere mensen in te schakelen. Woon je samen met een gezin, geef een ieder dan een taak. Noteer dit desnoods en schrijf tevens op per wanneer wat gedaan moet zijn. Zo behoud je het overzicht en raakt iedereen betrokken. Vraag daarnaast of vrienden en/of familie je willen helpen. Denk hierbij aan het schoonmaken van je nieuwe huis, verhuisdozen in de juiste kamers zetten, koffie inschenken voor de verhuizers die je hebt ingehuurd of de boterhammen smeren. Er komt veel kijken bij verhuizen. Maar meerdere handen maken licht werk. Probeer zelf ten alle tijden het overzicht te houden door af en toe te vragen hoe het gaat bij iedereen. Zo zul jij kunnen inschatten wat er nog gedaan moet worden.

Categorieën
Werkveld

DPD Consultancy, hoe gaat de bedrijfsrecherche te werk

Recherchebureaus worden ingezet op het moment dat je als individu iets niet vertrouwt. Rechercheurs gaan vervolgens aan de slag met de door jou opgenoemde gegevens en hetgeen waarvan jij iemand verdenkt. Bedrijfsrecherches richten zich specifiek op alle verdenkingen en onbetrouwbaarheden binnen bedrijven.

Hoe werkt het

DPD Consultancy is een bedrijfsrecherche dat door bedrijven ingezet kan worden op het moment dat het bedrijf bepaalde protocollen of zelfs werknemers niet vertrouwt. Op zo een moment schakel je als bedrijf DPD Consultancy in. Je gaat in gesprek met een van de rechercheurs over het probleem waarvan jij denkt dat het er is. Op basis van het probleem zelf wordt vervolgens een plan gemaakt. Het is namelijk niet zo dat wanneer je een personeelslid niet vertrouwt, het recherchebureau de hele dag als een spion achter deze persoon aanloopt.

Er wordt onder andere gewerkt met camera bewaking. Uiteraard gaat het plaatsen van het camerasysteem in het geheim en zal bekeken worden door een van de rechercheurs. Gegevens van deze persoon zullen nagetrokken worden, want het bedrijf heeft toegang tot veel informatie van verschillende bronnen over de desbetreffende persoon. Op basis van de camerabeelden en gegevens kan later eventueel de politie ingeschakeld worden, mits dit noodzakelijk blijkt te zijn. Maar dit is een geval van verdenking van fraude.

Er zijn namelijk ook situaties denkbaar waar je als bedrijf twijfelt over of protocollen wel waterdicht zijn. Zolang jij alle informatie die je hebt over het probleem overdraagt aan het recherche bureau, zal de rechercheur dit onder handen nemen en tot op de bodem uitzoeken.

bedrijfsrecherche tegen fraudeurs

Preventief te werk gaan

Voordat zich eventueel problemen voordoen, is het slim om van te voren in te schatten waar jouw bedrijf zich nog op richten om zo alle eventuele fraude tegen te kunnen gaan. Ook hiervoor kun je een bedrijfsrecherche inhuren. Zij kennen namelijk alle risico’s en zullen jou er dan op richten om dit aan te pakken. Dit doe je uiteraard samen en zo stel je gezamenlijk een plan op. Ook wanneer je nieuw personeel wilt aannemen. Hier zal het recherchebureau zich inzetten door informatie uit verschillende bronnen in te winnen over deze persoon en er zo achter te komen of de persoon in kwestie wel te vertrouwen is.

Interviews

Naast personen die niet te vertrouwen zijn, zijn er ook altijd mensen die wel te vertrouwen zijn. Het team van het recherchebureau zal wanneer er verdenking is van fraude interviews afnemen bij het personeel. Vragen worden opgesteld om zo te kunnen inschatten wat er wanneer gebeurd is en wie een afwijkend verhaal van de rest zal hebben. Wanneer interviews afgenomen worden bij de mensen, ontstaat er altijd een soort druk. Dit is een gezonde druk, aangezien het interview zelf de ruimte laat jezelf te zijn. Maar fraudeurs zullen op dit moment zich in de gaten gehouden voelen. En op die manier is, naast de gegeven antwoorden, op basis van houding en gedrag in te schatten zijn wie zich verdacht gedraagt en wie de waarheid spreekt. Wanneer de interviews zijn afgenomen en opgenomen, zal het een rapportage van gemaakt worden en de gegevens hiervan onderzocht.

Het resultaat

Het recherchebureau zet zich dus in om aan de hand van jou probleem te achterhalen of de situatie inderdaad niet te vertrouwen is. De werkwijze zal met jou doorgenomen worden en zal ten alle tijden discreet verlopen. Wanneer informatie is ingezameld is het tijd om naar de resultaten te kijken. Op basis van de uitkomsten wordt een conclusie getrokken zodat jij als bedrijf kunt besluiten dan wel of niet de politie in te schakelen. Dit is het enige dat jij zelf nog dient te doen.

Waarom zet je een bedrijfsrecherche in

Het gebeurt helaas nou eenmaal te vaak, dat een persoon fraudeert of dat een werkwijze fraude gevoelig is. Je kunt er op dat moment voor kiezen om dit probleem zelf aan te pakken. Echter is dit niet altijd aan te raden. Het is namelijk zo dat fraude constateren enorm veel tijd en energie kost. Waardoor je zelf niet aan je eigen werkzaamheden toe komt. Een andere partij inschakelen, zoals dus een bedrijfsrecherche, is wel aan te raden. Zij zijn er in gespecialiseerd weten welke tactieken de meeste resultaten zullen opnemen. Tevens heeft zo een recherche bureau toegang tot verschillende bronnen van informatie. Op basis van vermoedens naar de politie gaan is een onbegonnen zaak. Met dezelfde vermoedens naar een bedrijfsrecherche, wel.